تسکین  دهنده ی خوراکی درد مشتق شده از سم حلزون

17 مارس 2014- دانشمندان اعلام کردند 5 ماده ی  جدید آزمایشگاهی مشتق شده از یک پروتئین کوچک موجود درسم حلزون مخروطی که روزی می تواند به عنوان درمان موثر و ایمن خوراکی برای درمان  دردهای مزمن عصب استفاده شود را آزمایش کردند. آنها می گویند این مواد می تواند بسیار قویتر از مورفین و با عوارض جانبی کمتر و خطر کمتر اعتیاد به دارو عمل کنند.

پرفسور craikسرپرست این تحقیق می گوید: این کار قدمی مهم در جهت تولید  گروه جدیدی از داروها  است که می توانند سخترین نوع دردهای مزمن که درحال حاضر بسختی درمان می شوند را درمان کند.

Craikمی گوید: دردهای شدید و حاد هنگامی اتفاق می افتد که سیستم عصبی  بوسیله ی یک زخم یا جراحت تحریک می شود. درمقابل درد نوروپاتیک مزمن زمانی بروز می کند که سیستم عصبی خود تخریب می شود. این نوع از درد غالباً بوسیله ی دیابت، MSو سایر بیماریها  ایجاد شده و برای ماهها، سالها یا دهه ها باقی می ماند. درمانهای موجود فعلی برای درد نوروپاتیک مزمن دارای عوارض جانبی جدی هستند و تنها از بین هر 3 بیمار یک نفر را می توانند از درد خلاصی دهند.

 یک راه حل احتمالی که توسط Craikو همکارانش  ارائه شده است از یک منبع عجیب یعنی حلزون مخروطی بدست می آید. حلزونهای مخروطی حیوانات دریایی هستند که از سم خود برای فلج کردن طعمه ها استفاده می کنند. این سم حاوی هزاران پپتید (پروتئین های کوچک) است که بنام conotoxins شناخته می شود. دکتر Craikمی گوید: برخی از این سموم در انسان دارای تأثیرات تسکین دهنده هستند .

با این وجود تنها یکی از داروهای مشتق شده از conotoxin  برای استفاده در انسان  تایید شده است. این دارو بنام ziconotideیک اشکال عمده دارد زیرا نحوه ی استفاده از آن تزریق به قسمت  پایینی طناب عصبی است که یک درمان تهاجمی است.

این گروه از محققین بروی تولید یک داروی خوراکی مشتق شده از conotoxinکه استفاده از آن عملی تر باشد تحقیق می کنند. در تحقیقات قبلی، آنها دریافتند روشی برای تولید  داروی  خوراکی تغییر پپتیدهای conotoxinبه زنجیره های حلقوی از اسیدهای آمینه وجود دارد. به عنوان نتیجه، پپتیدهای تغییر شکل یافته ی حلقوی، پایداری و مقاومت بسیار خوبی در برابر آنزیم های بدن بدست می آورند.

 در موش های صحرایی یک داروی خوراکی اولیه با دوز پایین  که یکی از کونوتوکسین های حلقوی است بطور شگفت انگیزی سبب کاهش درد می شود (درد بر اساس پروتوکل استاندارد اندازه گیری  می شود).

بر اساس این تحقیق دانشمندان نتیجه گیری کردند که این داروی اولیه  حدود 100 بار ازمورفین  یا گاباپنتین قویتر است این دو دارو درمان استاندارد طلایی برای دردهای مزمن عصبی هستند.

 دکتر Craikمی گوید: اعتیاد  به این دارو نگران کننده نیست زیرا conotoxinها بروی رسپتورهای مختلفی درمغز تأثیر می کنند که با رسپتورهای داروی  مورفین  یا سایر داروهای مخدر تفاوت دارد.

او می افزاید: ما هنوز درباره ی سایر عوارض جانبی این دارو اطلاعات کافی نداریم زیرا هنوز در انسان آزمایش نشده است اما تصور می کنیم این دارو ایمن است زیرا بر اساس  مکانیزم کاملاً مختلفی نسبت به مورفین عمل می کند، بنابراین  احتمالاً دارای عوارض جانبی بسیار کمتری است که این اولین فایده ی مصرف این نوع از داروها است. این گروه از محققین حداقل 5 نوع جدید ماده ی مشتق شده از کونوتوکسین حلقوی را تولید کرده اند و درحال حاضر تأثیرات  درمانی این داروهای جدید را بر حیوانات  آزمایشگاهی بررسی می کنند. آنها منتظر دریافت بودجه برای ادامه ی تحقیقات در مطالعات  انسانی هستند.

 دکتر Craikمی گوید: ما تصور می کنیم حداقل 2 سال دیگر بررسی این داروها را بروی انسان آغاز خواهیم کرد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/274132.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا